(null)

Om jag packade med för mycket kläder?
Svar: ja.

Alltid svårt tycker jag när man ska resa till ett ställe man aldrig varit på tidigare och står hemma i minusgrader och ska packa resväskan. Du vet, denna kavajen tar jag med kan vara skönt att ha på sig på kvällarna…
Eller en långärmad tröja. DET BEHÖVDES INTE.

Jag skulle behövt ha med mig ännu mer axelbandsklänningar (se bilden ovan)den är en gammal goding från märket Filippa K. Jag har säkert haft den i 8-9 år. Så skön.
Shorts, linnen, klänningar, T-shirts, storskjorta, sarong. Och såklart badkläder, det var det plagg som jag gick mest omkring i.

(null)

Och denna ljuvliga klänning från märket GEMINI gillade jag att ha på mig, trots att den var aningen för varm. Så vackert mönster och färger. Me like! 🧡💚
Vit linneskjorta denna från märket Levate och mina sköna (gamla) jeansshorts från Ralph Lauren- älskar jag att ha på mig på solresor. Och keps är bra!
Vårat hus! Nummer 17 på hotell Aya Beach Resort. Det du ser till höger är toaletten och duschen.
(null)

Bakom väggen hittar du toaletten.

Som jag redan har skrivit, så blir det en del mygg när det är öppet såhär, så tips om du ska åka på semester i Afrika eller Zanzibar- ta med myggmedel. Och cortison salva

Vaccinationer; vi tog hepatit A+B. Skulle också ha tagit kolera men vi hann inte det. Jag tog också min fjärde dos Covid-19. De vill se vaccinationsintyg på Covid-19 när man landar på Zanzibar.
Restaurangen.
Poolen.

BOKNING AV RESAN

Vi bokade resan med hjälp av resebyrån Ticket. De hjälpte oss med flygbiljetter med bolaget Qatar som vi flög med för första gången, och det var helt okej. Ja du vet, fungerar som det brukar göra. Och vi åkte inte business utan de vanliga sätena.

Vi flög från Oslo Gardemoen, mellanlandade i Doha innan vi sen landade i Stonetown på Zanzibar. Resan tog ca 15 timmar med mellanlandningen. Så trötta när vi kom fram då vi sov aningen dåligt på flyget.

Stödstrumpor är superbra. Jag hade inga svullna fötter alls när jag kom fram. 👌🏼

Och Ticket hittade också vårat hotell, ett fyrstjärnigt hotell. Aya Beach Resort.
Ett fräscht och modernt hotell men ändå enkelt och spartanskt. Och att bo i en egen Bungalow- jag älskar detta.
Att kunna bo strandnära och med pool.

Men att kunna gå ner barfota till restaurangen på kvällen, ingen makeup eller fix med håret. Var ju helt underbart! En eftermiddag låg jag och solade i solstolen och såg solnedgången. Stefan kom ner, vi skulle gå och äta middag- jag tog på mig jeansshortsen och linnet jag hade i strandbagen och lite läppstift och hårband. Gick direkt från solstolen till middagen på restaurangen. Me like.
(null)
Detta hotell vi bodde på är ett ställe som är lugnt och lite gäster. Hit ska du åka om du gillar det, jag kan verkligen rekommendera hotellet. Lugn, vacker miljö med otroligt snälla människor som jobbar här.

Aktiviteter och utflykter finns det gott om och som vi också gjorde, tex båttur för att simma med delfiner och snorkling vid korallrev. (Första gången som jag snorklade)
Men det finns mycket mer utflykter att hitta på, jag och Stefan tog det väldigt lugnt.

Men en endagssafari åkte vi iväg på, till Tanzania. Helt galet spännande! Och kul. Skriver om det i ett annat inlägg.

Om jag skulle åka tillbaka till Zanzibar igen då skulle jag bo på två ställen. En vecka här på västkusten och kanske en vecka på östkusten. Tror jag iaf, så man får se lite annat fast samtidigt gillar jag att vara på samma ställe? Hmm, men well vi hade tänkt att kunna hyra bil och åka runt själva men det gjorde vi inte. Dels är det vänstertrafik men också så är vägarna inte dem bästa på ön och det är inte mycket att se längs vägen så att säga.

Det är fattigt här, och många människor bor inte så bra utanför resorten. Några hus har inte vatten indraget eller någon elektricitet i husen, de lagar mat över öppen eld.

Byn som låg nära oss Kizimkazi hade en rejäl skola iaf men det fanns inte några affärer som man kunde handla i. Det är mer små stånd/skjul som är uppbyggda av allt möjligt där de säljer frukt och grönsaker.
Människorna här lever främst av fiske. Mycket kretsar kring det nere på stranden, det var nog minst ca 100 små fiskebåtar som gav sig ut varje natt. Beroende på hur tidvattnet var.
Men också lever de av sin mark, farming att de driver upp vattenmeloner, ananas och andra frukter och grönsaker som de sedan säljer på marknader.

(null)

Tidvattnet. Här syns det tydligt, det kunde vara lågvatten under några timmar för att sen bli högvatten igen så man kunde bada.

Tips, ta med badskor det finns sjöborrar som kan stickas rejält.

Och här är det högvatten.

Som vanligt- jag kan inte skriva lite. Men det kan säkert vara något jag glömt skriva så skriv gärna din fråga i kommentarerna så svarar jag.

Jag är så nöjd med min resa. Känner mig utvilad och pigg i kroppen och hjärnan igen. Det var slitsamt i höst då jag har gått med en långvarig borrelia infektion som gjorde mig så otroligt trött kognitivt men också hade ont i höger arm- tennisarmbåge. Men nu är jag på banan igen, känns ju så himla skönt!

(null)
Sista kvällen på Zanzibar, och jag vill inte åka hem…

Kram Maggan ❤️

Skulle bli så glad om du vill trycka på hjärtat här nere om du gillar text och bilderna.